WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Szkole Podstawowej nr 94
im.Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego
w Warszawie ul. Cietrzewia 22a
Jolanta Kolera tel. 791 098 087
Ewa Sucharska tel. 510 289 662
W dniu 4 grudnia uczniowie klas 7i 8 uczestniczyli w warsztatach zawodoznawczych w Centrum Kształcenia Zawodowego w Warszawie.
Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności praktyczne w 4 pracowniach – budowlanej, krawieckiej, cukierniczej i stolarskiej. Ponadto każdy uczestnik miał możliwość odbycia rozmowy z doradcą zawodowym .
Wszyscy uczestnicy wycieczki byli bardzo zadowoleni.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i jest włączony do Statutu szkoły. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i instytucje wspomagające proces doradczy.
Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość.
Opracowany WSDZ usprawni pracę szkoły i przepływ informacji doradczej.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
Cele programu WSDZ:
Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Cel główny wykazuje konieczność kształcenia u uczniów konkretnych umiejętności i dyspozycji, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. Jest zobowiązaniem całej społeczności szkolnej do systematycznych oddziaływań wychowawczo – doradczych.
Cele szczegółowe
Uczniowie :
Nauczyciele:
Rodzice:
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
Poradnictwo zawodowe
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.
Orientacja zawodowa
Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji – mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.
Doradztwo zawodowe
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji. (K. Lelińska)
Doradca zawodowy
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej (Klasyfikacja Zawodów i Specjalności)
Informacja zawodowa
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji ( K. Lelińska)
Informacja edukacyjna
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem (G. Sołtysińska)
Za realizację WSDZ odpowiada Dyrektor szkoły, doradca zawodowy, pedagog, psycholog szkolny, bibliotekarz, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy i inne osoby wspomagające działania doradcze. Wspólne planowanie działań systemowych przez specjalistów i nauczycieli, pozwoli podzielić się poszczególnymi zadaniami adekwatnie do posiadanej przez nich wiedzy, doświadczeń, kompetencji w obszarze wychowania, przedsiębiorczości, doradztwa i orientacji zawodowej.
Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego, zgodnie harmonogramem działań WSDZ.
Formy pracy adresowane do uczniów
Metody w poradnictwie grupowym najczęściej stosowane w pracy doradczej to:
PIK – Punkt Informacji i Kariery ( SIĘGNIJ PO WIĘCEJ)
Od grudnia 2019 r do listopada 2021 roku w naszej szkole rozpoczyna się realizacja projektu ,,Sięgnij po więcej”- rozwój doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawy.
Projekt współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020, Oś priorytetowa X Edukacja dla rozwoju regionu, Działanie 10.3 Doskonalenie zawodowe, Poddziałanie 10.3.3 Doradztwo edukacyjno-zawodowe, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
Opis:
Miasto st. Warszawa we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim podejmuje kolejne wspólne działania na rzecz rozwoju doradztwa zawodowego i poprawę jakości usług w zakresie doradztwa. Celem głównym projektu jest zapewnienie uczniom szkół podstawowych możliwości korzystania z doradztwa indywidualnego na terenie szkoły. W 110 szkołach podstawowych zaplanowano systemowe wzmocnienie doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez utworzenie Punktów Informacji i Kariery (PIK). Szkoły zostaną wyposażone w sprzęt komputerowy, pomoce i materiały dydaktyczne oraz fachową literaturę. Uczniowie biorący udział w projekcie będą mogli uczestniczyć w warsztatach zawodoznawczych w Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Warszawie. W celu lepszego dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy nawiązana została współpraca z przedsiębiorcami, a także otoczeniem społeczno-gospodarczym. 40 nauczycieli uzyska kwalifikacje w zakresie doradztwa zawodowego. Platforma edukacyjna www.brp.edu.pl będzie dostosowana do potrzeb uczniów szkół podstawowych, rodziców i nauczycieli.
,,Wybierz zawód, który lubisz a nigdy nie będziesz musiał pracować”
(Konficjusz)
Doradztwo zawodowe w szkole – podstawowe informacje
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej to, najprościej ujmując, wszystkie działania w ramach działalności szkoły wspierające uczniów i ich rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru typu szkoły ponadpodstawowej, kierunku dalszej edukacji i zawodu.
Lekcje doradztwa zawodowego jako przedmiotu szkolnego przewidziane są dla uczniów klas 7 i 8. W czasie zajęć omawiany jest system szkolnictwa w Polsce, podstawowe zagadnienia związane z planowaniem nauki po ukończeniu szkoły podstawowej oraz rynkiem pracy. Ważną częścią zajęć są zabawy, ćwiczenia i rozmowy pozwalające na lepsze poznanie samego siebie oraz doskonalenie umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie.
Cele główne doradztwa zawodowego:
– Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
– Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa).
– Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
– Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru zawodu.
– Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego.
– Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
– Kształtowanie szacunku do pracy.
– Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
Dlaczego warto spotkać się z doradcą zawodowym? Doradca zawodowy w szkole- kto to właściwie jest… i dlaczego warto się z nim spotkać?
DORADCA ZAWODOWY W SZKOLE – KIM JEST?
Doradca zawodowy udziela pomocy w planowaniu dalszego kształcenia i kariery zawodowej m.in. w formie grupowych i indywidualnych porad uwzględniając predyspozycje indywidualne osób korzystających z pomocy, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego.
DLA KOGO?
Działania szkolnych doradców zawodowych skierowane są do młodzieży, w szczególności młodzieży kończącej szkołę podstawową, która poszukuje odpowiedzi m.in. na pytania:
– Jakie są moje zainteresowania i umiejętności?
– Jakie są moje plany, pasje i cele. A jeśli ich nie ma?
– Która szkoła/uczelnia jest dla mnie odpowiednia?
– Moja wymarzona praca?
– Czy istnieją alternatywy ścieżki kształcenia do mojej wymarzonej pracy?
Doradca zawodowy wspiera również rodziców uczniów mających dylematy edukacyjne i zawodowe.
W JAKI SPOSÓB?
Doradca zawodowy …..
– zapewnia wsparcie w podejmowaniu szkolnych i zawodowych decyzji podczas rozmów indywidualnych bądź prowadząc zajęcia grupowe,
– pomaga określić zainteresowania i umiejętności wykorzystując różne ćwiczenia, testy i kwestionariusze psychologiczne,
– pomaga podjąć samodzielną decyzję związaną z wyborem szkoły, uczelni, zawodu poprzez udzielanie informacji zawodowo – edukacyjnej, takich jak o możliwościach kształcenia, informacje o rynku pracy, informacje o zawodach itp.
JAKIE SĄ KORZYŚCI ?
Dzięki pomocy doradcy zawodowego można m.in.
– nauczyć się jak zaplanować swoją dalszą edukację oraz karierę zawodową
– uzyskać jasność swoich planów i celów zawodowych
– uzyskać informacje na temat swoich mocnych strony, talentów i w jaki sposób wykorzystać je w planowaniu dalszej edukacji
– otrzymać informacje na temat aktualnych wymagań rynku pracy, aktualnych możliwości dróg kształcenia.
Indywidualne rozmowy doradcze – to spotkania z doradcą zawodowym, które mają na celu określenie problemu zawodowego i pomoc w jego rozwiązaniu.
W ramach indywidualnego poradnictwa zawodowego doradca zawodowy zachęca ucznia do swobodnego wypowiadania się i aktywnego współdziałania w poszukiwaniu rozwiązań sytuacji problemowej.
W ramach prowadzonej rozmowy doradczej (w zależności od problemu) następuje nawiązanie kontaktu, omówienie sytuacji ucznia, przeanalizowanie przebiegu kariery szkolnej i/lub zawodowej, określenie zainteresowań i oczekiwań związanych z zawodem, a także omówienie wymagań zdrowotnych. Doradca zawodowy i uczeń wspólnie planują dalsze kroki postępowania i dokonują ustaleń, jakie działania uczeń powinien podjąć po zakończeniu porady, czyli wspólnie przygotowują indywidualny plan działania.
W zależności od potrzeb ucznia, rozmowa z doradcą zawodowym obejmować może następujące zagadnienia:
Treści programowe.
W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych, które jednocześnie wyznaczają treści programowe doradztwa zawodowego:
1.Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
uczeń:
– rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia);
– dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób i innych źródeł;
– rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
– charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej;
– określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji.
2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
uczeń:
– wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania;
– wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy;
– porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
– dokonuje autoprezentacji;
– uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
– analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczeniu się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
uczeń:
– analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
– analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów;
– charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce;
– określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
uczeń:
– planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
– podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
– określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
– identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.
Przydatne linki.
Biuro Edukacji m.st. Warszawa http://edukacja.warszawa.pl
Dokumenty Europass http://europass.org.pl
Informacje na temat przeliczania ocen na punkty http://www.kuratorium.waw.pl
Informacje o lokalnym i krajowym rynku pracy http://www.psz.praca.gov.pl
Informacje o prognozowanym zapotrzebowaniu na poszczególne zawody http://barometrzawodow.pl/
Informacje o szkołach, kształceniu zawodowym i ogólnym http://www.ore.edu.pl
Informacje o uczelniach, kierunki studiów http://www.uczelnie.info.pl
Informacje o zawodach, filmy zawodoznawcze http://www.ohpdlaszkoly.pl
Informacje o zawodach, rankingi szkół http://www.perspektywy.pl
Katalog zawodów , testy, uczelnie http://www.kluczdokariery.pl
Krajowe Ramy Kwalifikacji http://www.kwalifikacje.edu.pl
Ministerstwo Edukacji Narodowej http://men.gov.pl
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego http://www.nauka.gov.pl
Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP http://www.ohp.pl
Możliwości Kształcenia w Europie http://ec.europa.eu/ploteus/home_pl.htm
Ogólne informacje o szkołach http://www.szkolnictwo.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna http://www.oke.waw.pl
Olimpiada z wiedzy o planowaniu i zarządzaniu karierą zawodową http://www.olimpiada.sdsiz.pl