MGR ANNA NIEZGODA
PONIEDZIAŁEK 13.30 – 15.30
WTOREK 12.30 – 15.30
ŚRODA 13.30 – 15.30
CZWARTEK 12.30 – 15.30
PIĄTEK 12.30 – 13.30
MGR ERIKA RUDNICKA
WTOREK 11.00 – 15.00
CZWARTEK 11.30 – 15.30
PIĄTEK 11.00 – 15.00
INFORMACJE LOGOPEDYCZNE
Na początku roku szkolnego wśród uczniów klas pierwszych przeprowadzane będą logopedyczne badania przesiewowe. Oceniana jest sprawność narządów artykulacyjnych, poprawność wymowy oraz strona gramatyczna mowy. Jeżeli u dziecka zostanie zdiagnozowana wada wymowy, niepłynność mowy lub opóźniony rozwój mowy to jest ono zakwalifikowane na terapię logopedyczną. Uczniowie ze starszych klas, którzy nie ukończyli terapii logopedycznej będą ją kontynuowali w bieżącym roku szkolnym.
Cele zajęć logopedycznych
Podczas zajęć rozwijane są również:
Terapia logopedyczna trwa zazwyczaj kilka lub kilkanaście miesięcy a w przypadku złożonych wad nawet kilka lat. Jeżeli dziecko ma problemy z wymową to nie wystarczą same ćwiczenia z logopedą. Bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców i systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu. Wystarczy 10-15 minut dziennie. Cierpliwość oraz dostrzeganie nawet najmniejszego sukcesu dziecka motywuje go do pracy i wzmacnia terapię, daje dziecku poczucie pewności siebie i wiarę we własne możliwości.
Co powinno Rodziców zaniepokoić w mowie dziecka:
Wybrane przykłady wad wymowy i ich przyczyny.
Nieprawidłowa wymowa głoski „r”
Jeżeli dziecko ma problem z prawidłową wymową głoski „r” to bezpośrednią przyczyną bywa często niedostateczna sprawność ruchowa czubka języka, który nie wykonuje drobnych, subtelnych ruchów wibracyjnych, koniecznych do wytworzenia tej głoski. Istotne znaczenie ma również sama budowa anatomiczna języka. Jeśli jest on zbyt duży, gruby, ze zbyt krótkim wędzidełkiem podjęzykowym, wzmożonym lub osłabionym napięciem mięśniowym, to nie wykona ruchów koniecznych do prawidłowej wymowy głoski „r”. Podobnie jak wadliwa wymowa wszystkich innych dźwięków, nieprawidłowa wymowa głoski ”r” może być spowodowana obniżonym poziomem słuchu, słabą zdolnością koncentracji uwagi na dźwiękach mowy, opóźnionym rozwojem ruchowym oraz odziaływanie nieprawidłowego wzoru wymowy osób z otoczenia dziecka.
Głoska „r” jest trudnym dźwiękiem pod względem artykulacyjnym. W zasobie dźwiękowym dziecka pojawia się między 5 a 6 rokiem życia a nawet później
Nieprawidłowa wymowa głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ż, ć dź.
Seplenienie – to nieprawidłowa wymowa głosek : s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź. Wśród przyczyn, które mogą powodować seplenienie, wymienia się nieprawidłową budowę narządów mowy, upośledzony słuch, naśladownictwo, nieprawidłowy zgryz oraz niesprawność języka i warg a także niektóre stany chorobowe górnych dróg oddechowych. Niektórzy specjaliści sądzą że seplenienie międzyzębowe powstaje najczęściej u dzieci, które mają stale otwarte usta przy utrudnionym oddychaniu nosem. Ortodonci uważają, że seplenienie międzyzębowe powstaje gdy dziecko przy połykaniu wsuwa język między zęby. Inną przyczyną seplenienia może być ssanie kciuka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Nieprawidłowa budowa języka również przyczynia się do seplenienia (np. język duży, gruby i krótkie wędzidełko podjęzykowe). Przy małej sprawności języka i warg narządy te nie wykonują ruchów potrzebnych do wymawiania poszczególnych głosek np. przy artykulacji sz, ż, cz, dż – język zamiast za wałkiem dziąsłowym górnych zębów, leży za dolnymi, wargi są rozchylone lub mocno wysunięte do przodu a powinny być tylko lekko wysunięte do przodu.
Głoski s, z, c i dz w zasobie dźwiękowym dziecka pojawiają się w 4 roku życia a głoski sz, ż, cz i dż między 5 a 6 rokiem życia.
Nieprawidłowa wymowa głoski „k”, „g”
Wadliwa wymowa głoski „k” i „g” należy do wad artykulacyjnych, które są wynikiem nieprawidłowej pracy języka. Głoski te są wymawiane jak „t” i „d”, zdarza się, że są opuszczane lub wymawiane ze zwarciem krtaniowym, co przypomina chrząknięcie.
Głoska „k” i „g” pojawiają się w zasobie dźwiękowym dziecka między 2 a 3 rokiem życia.
Mowa bezdźwięczna
Bezdźwięczność polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie czyli bez drgań wiązadeł głosowych np. woda – foda, noga – noka, żaba – żapa, dzieci – cieci itp. Przyczyną bezdźwięczności jest zwykle zaburzenie słuchu fonematycznego tzn. nieróżnicowanie dźwięków o tym samym miejscu artykulacji. Przy mowie bezdźwięcznej często występuje obniżenie napięcia mięśniowego: wargi i policzki są wiotkie głos jest zwykle cichy, monotonny, bezbarwny.
Kilka słów o funkcji połykania.
Prawidłowy rozwój mowy dziecka uzależniony jest od funkcji połykania. Przez pierwsze lata życia dziecko połyka w sposób infantylny- niemowlęcy. Podczas takiego połykania język leży płasko w jamie ustnej, napiera o dolne siekacze. Mięśnie ust są napięte. Jeśli sposób połykania nie ulegnie zmianie w wieku 3-4 lat, może przyczynić się do powstania wady zgryzu a w konsekwencji wady wymowy. Dorosły sposób połykania polega na tym, że język powinien być ułożony na podniebieniu, zęby są zwarte a wargi nie zaciskają się.
Jak sprawdzić czy dziecko prawidłowo połyka?
Należy poprosić dziecko, żeby otworzyło buzię, podniosło język do góry (do podniebienia) i tam go przytrzymało ( „przykleiło”). Następnie należy poprosić by złączyło zęby, nie zaciskało ust a następnie przełknęło ślinę. Jeśli dziecko nie potrafi wykonać tych czynności to prawdopodobnie połyka w nieprawidłowy sposób. Wówczas rekomendowane jest zgłoszenie się do logopedy.
Rozwój dziecka i jego powodzenie w szkole zależy w bardzo dużym stopniu od mowy.
Mowa daje nam znakomitą możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażenie własnych sądów, uczuć i upodobań; daje możliwości precyzyjnej komunikacji. Rozpoczynający się w życiu dziecka etap edukacji szkolnej powoduje, że oczekuje się od niego poprawnego wymawiania wszystkich dźwięków i swobody w posługiwaniu się mową. Niestety dość często wtedy występują zaburzenia mowy. Dlatego zgodnie z „zasadą wczesnego rozpoczynania terapii” powinno się możliwie wcześnie rozpocząć świadome usprawnianie mowy i korygowanie wszelkich jej zaburzeń.
Na zajęciach logopedycznych oprócz typowych ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, wywołujących konkretną głoskę oraz ćwiczeń oddechowych, wykorzystujemy elementy Integracji Sensorycznej. Podczas zajęć dzieci korzystają z różnych gier i krzyżówek logopedycznych, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia.
Ważne jest aby dziecko ćwiczyło codziennie w domu przynajmniej przez 15 minut. Dlatego bardzo istotnym aspektem w pracy logopedy jest stała współpraca z rodzicami aby osiągnąć założony na początku terapii cel.
Życzymy wszystkim dzieciom sukcesów i osiągnięcia celu: pięknej wymowy, skutecznej komunikacji społecznej.
Erika Rudnicka – logopeda Anna Niezgoda – logopeda |