Czytam sobie w bibliotece

W projekcie zaproponowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej pt. „Czytam sobie w bibliotece” w naszej szkole uczestniczyły dwie klasy pierwsze. W czasie zajęć pt. „Przyjaciele planety Ziemia” z „magicznej” torby dzieci wylosowały różne przedmioty i nazywały je. Bibliotekarka zapytała: Co to jest segregacja śmieci?. Następnie uczniowie przy pomocy nauczyciela bibliotekarza przyporządkowali przedmioty do narysowanych na kartonach pojemników na śmieci. Dzieci zapoznały się z pojęciem recykling. Opowiadały co można zrobić z odpadów. Zostały zapoznane z pojęciem niebezpiecznych odpadów (na przykład baterii, aerozoli, sprzętu AGD i RTV) i możliwością ich składowania w odpowiednich pojemnikach.

Dzieci siedząc na podłodze wspólnie głośno czytały książkę pt. „Marta i ufoludek” po jednym zdaniu lub kilku wyrazach (w zależności od umiejętności). Gdy zdanie sprawiało trudność, pomagała nauczycielka. Następnie bibliotekarka pokazywała odpowiednie strony na końcu książki i dzieci rozwiązywały wskazane zadania.

W drugiej części warsztatów dzieci układały ufoludka z kolorowych figur geometrycznych wykonanych z grubego kartonu. Nadały imiona swoim ułożonym przez siebie ufoludkom. Uczniowie ułożyli z barwnych figur mamę i tatę ufoludka oraz statek kosmiczny, którym Ufik przybył na Ziemię. Następnie dzieci otrzymały karty pracy – zadania do wykonania.

 

Drugi temat warsztatów brzmiał: „Podróżnicy na tropie odkryć” na podstawie książki „Maja na tropie jaja” Rafała Witka.

Po przeprowadzeniu zajęć integracyjnych nauczyciel bibliotekarz opowiedział historię Mai i papugi, pokazując ilustracje w książce. Dzieci kolejno czytały fragmenty tekstu, gdy sprawiał on trudności bibliotekarka pomagała w czytaniu. Po zapoznaniu z lekturą, uczniowie opowiadali jej treść.

Po przerwie uczniowie otrzymali kartki, na których mieli narysować po jednej rzeczy, która budzi skojarzenia z podróżą. Bibliotekarka po zebraniu kartek, głośno wraz z dziećmi omówiła i poklasyfikowała narysowane przedmioty. Nauczycielka rozłożyła przed uczniami ilustracje i zdjęcia przedmiotów związanych lub niezwiązanych z podróżą. Zadanie polegało na rozdzieleniu obrazków na 2 części. Pierwszoklasiści umocowali na planszy w kształcie dużej torby podróżnej ilustracje przedmiotów potrzebnych w wyprawach. Później uczniowie wybierali korzystny środek lokomocji. Bibliotekarka przygotowała książki z księgozbioru biblioteki szkolnej ze środkami transportu, a następnie przeprowadziła rozmowę o różnorodności pojazdów, którymi można podróżować. Dzieci odpowiadały na pytania: dlaczego lubimy podróżować?, jakie są cele podróży?. Potem rysowały ilustracje wymarzonych miejsc, do których chciałyby pojechać.

 

Opracowała Małgorzata Niebuda

Zdjęcia Alicja Pikulska

czytam

 

czytam1czytam2

Skip to content