7b – POWIEŚĆ WIZUALNA SP94.exe

SP94.exe – nowela wizualna, która powstała w ramach projektu Ogrody Nauki i Sztuki 2018. Została stworzona przez uczniów klasy 7B wraz z wychowawcą – panem Hubertem Makarukiem.

Gra jest połączeniem czytania książki lub komiksu i graniem na komputerze. Uczy podejmowania dobrych decyzji, gdyż gracz steruje głównym bohaterem podczas wyboru, czy ma się zachować dobrze, czy źle. Nie zawsze konsekwencje wyborów są jednak łatwe do przewidzenia. Gracze, próbując podjąć dobrą decyzję, kształcą też zdolność empatii.

Pomysł na projekt przyszedł po zebraniu pomysłów uczniów na początku roku. Wychowawca klasy postanowił wybrać temat, który połączył w sobie zgłaszane przez uczniów dziedziny. Ponieważ najpopularniejszym hasłem było „gry komputerowe”, nauczyciel zdecydował o realizacji projektu, który połączył gry z rysowaniem, tworzeniem scenariuszy oraz programowaniem.

Pierwszym etapem było poznanie jak działają aplikacje. Uczniowie nauczyli się jak przekazujemy komputerom nasze zamiary. W ramach poprawnego przekazywania komend, siódmoklasiści pisali program dla robota. Wypisując czynności krok po kroku musieli sprawić, by poprawnie mył zęby i chodził do szkoły tylko w dni szkolne.

Kolejnym etapem było przećwiczenie tworzenia wyborów w grze. Nauczyciel, po zaprezentowaniu demonstracyjnej wersji gry, poprosił uczniów, by przygotowali przykładowe krótkie scenariusze z trzema możliwymi zakończeniami, zależnymi od wybranej w scenariuszu decyzji. Każde rozdroże w scenariuszu miało przynosić dobry, zły lub neutralny efekt. Pomysły do wylosowanych tematów były przeróżne.

Następnie, uczniowie poznali techniki tworzenia dwuwymiarowych postaci do gry. Po narysowaniu szkicu, należało zrobić obrys konturów na kalce technicznej, po czym całość była skanowana i kolorowana. Przydała się tutaj pomoc pana Piotra, grafika komputerowego, który udzielił konsultacji w tej kwestii. Gotowe postacie musiały być później odpowiednio zmniejszone lub powiększone, aby miały w grze odpowiedni rozmiar. Zrobienie zdjęć w różnych miejscach w szkole było zadaniem Zuzi. Wychowawca nałożył odpowiednie efekty, by można było użyć zdjęć w grze. Prawie wszystkie tła w grze są prawdziwymi miejscami w naszej szkole lub wokół niej!

Ostatnim etapem było nauczenie się komend w programie umożliwiającym stworzenie gry. Uczniowie szybko opanowali definiowanie postaci oraz zmianę kolorów ich imion. Nauczyli się przy tym, że każdy jeden znak w kodzie potrafi nie dopuścić do prawidłowego działania programu – nawet najmniejsza kropka lub apostrof. Napisane przez uczniów scenariusze zostały przepisane do kodu po naniesieniu komend do m.in. zmiany tła, pojawiania się i znikania postaci, wywoływania dźwięku czy rozdzielaniu scenariusza podczas punktu podejmowania decyzji w grze.

Klasa 7B miała zaszczyt zaprezentować wyniki swojej pracy podczas wizyty Pierwszej Damy w naszej szkole.

Aby zagrać, należy pobrać grę na swój komputer i rozpakować do dowolnego folderu bez konieczności instalacji. Pobierz tutaj

Trzeba pobrać cały folder za pomocą przycisku „Pobierz” na górze strony. Może się jednak okazać, że aby włączyć grę brakuje w systemie pewnych komponentów. Należy wtedy poprosić o pomoc osobę, która się zna na komputerach i potrafi rozwiązać problem.

Jest też możliwość pobrania aplikacji na telefon z systemem Android. Aplikacja do pobrania tutaj

Niestety jest to aplikacja nieautoryzowana przez Google Play Store i aby ją zainstalować należy poprosić osobę dorosłą, która będzie umiała to zrobić. Należy włączyć możliwość instalowania aplikacji nieznanego pochodzenia i wyłączyć tę opcję po zainstalowaniu ze ściągniętego pliku.

Skip to content